Ferie

Date en tyrkisk mann fra sydenturen min

Siden jeg alt er inne på dating problematikken min, tenkte jeg å ta med ett innlegg om hvordan jeg tenker om Tyrkiske menn og norske kvinner. Dette fordi jeg i morgen skal fortelle om en jeg har kommet i kontakt med når jeg var i Tyrkia!

Processed with MOLDIV

Jeg er ikke ukjent på hvordan tyrkiske menn tenker rundt skandinaviske jenter. Om hvordan mange norske jenter oppfører seg og hvordan tyrkiske gutter er oppfostret til å tenke rundt jenter som viser for mye hud og som er såpass løssluppen. Det er rett og slett en stor gryte av kaos som forenes til en blanding av mye alkohol, flørting og uforpliktende sex. I noen tilfeller kan det dessverre føre til missforståelser og i verste fall voldtekt.

Men jenter, vi kan ikke annet enn å skylde på oss selv. For vi har selv skapt denne suppen av ett rykte. Det har i mange år nemlig vært unge frie jenter som drar på rølpeferie hvor de drikker mye, går utfordrende kledd, flørter og roter rundt med fastboende gutter. Det er nettopp de som har klart å lage dette inntrykket av oss. Inntrykket at vi bare er ute etter sex, er lette på tråden, billige og ikke minst at vi er rike og naive! Men jeg skal absolutt ikke ta alle norske jenter under samme kam, da jeg selv og mange andre aldri har vært en av de.

Selv forstår jeg altså hvorfor tyrkiske gutter tenker som de tenker og gjør som de gjør. Da tenker jeg ikke på voldtekt, men på forventningene og missforståelsene. Tenk selv.. De bor i ett land hvor det å vise mye hud er svært støtende ifølge tyrkisk skikk og bruk. Likevel sprader altså nordiske turistene rundt i byen, butikkene og til og med på resturanter svært lettkledd.

Har mange ganger sett turister komme inn i all inclusive resturanter i bare bikini for å finne seg mat. Da tenker jeg at de er fryktelig korttenkt og egentlig ganske respektløse. For vi er så sable flinke å klage på at utlendinger ikke følger våre lover og regler, men så driter vi hundre null i det selv, bare fordi vi er på ferie og det er varmt.

Processed with MOLDIV

For eksempel satt meg og Amalie inne å spiste middag den ene dagen, da jeg la merke til en veldig flott kvinne med langt lyst hår komme inn for å finne seg mat. Hun var kledd i en veldig liten bikini og viste stort sett hele kroppen der hun gikk rundt. Blikket mitt falt over på de tyrkiske mennene som jobbet der og jeg la merke til hvor sjokkert de ble. Selvfølgelig klarte de ikke å holde blikket for seg selv og jeg følte jeg så både avsmak og lyst i øynene deres.

Tok ikke lang tid før resturant sjefen kom og bad henne gå å ta på seg noen klær. Noe hun så ut til å bli litt irritert over. Så jeg ble sittende å tenke på hvordan vi fremstiller oss selv i andre land. Forundrer meg egentlig litt på hvor mye plass vi krever og hvor mye vi forventer at andre land skal bøye seg etter oss, når vi selv er så strenge i Norge.

Selv ville jeg aldri solt meg toppløs i muslimske land eller gått i bikini andre steder enn ved bassenget. Jeg viser nok mye hud i forhold til mange muslimske kvinner, men tror jeg holder meg innenfor hva som kreves av turister. Sitter ikke her å sier at jeg er bedre enn andre altså, bare det at jeg skulle ønske vi alle var flinkere til å vise mer hensyn til den tyrkiske kulturen når vi er der på ferie.

Husk at dette er menn som er vokst opp med at kvinner skjuler kroppen for å ikke friste menn. Så begynner disse mennene å jobbe med turister og ser lettkledde jenter/damer hver uke. Jenter som elsker oppmerksomheten og kanskje drømmer om en het tyrkisk flørt. Som kommer ned 1-2 uker og så drar de hjem igjen. Dermed står de tyrkiske mennene klare til å underholde og flørte med disse jentene. Mange ganger er det en del av jobben, mens andre ganger er det ferieflørt. De hopper altså ofte fra den ene damen til den andre og har etterhvert en ganske lang liste over hvor mange de har hatt sex med. Noe som gir tyrkiske menn rykte på seg til å være playere!

Processed with MOLDIV

Men om du snur på det og ser det fra mennene sin side. Hva ser du da? Jeg ser menn som er menn, med samme lyster og drømmer som alle andre menn. De blir fristet like mye som ett barn i en stor snopebutikk. Barn som tidligere ikke har fått så mye snop, står nå midt oppi det. Er det rart at de lever slik de lever? Kvinnene er jo bare der 1-2 uker før de reiser hjem igjen og mennene står da igjen alene. Så å satse på noe seriøst med en nordisk kvinne, er nok noe de fort merker bare fører til kjærlighetssorg. Så de velger å leve livet enkelt og ta dag for dag, eller uke for uke er vel bedre sagt.

NB: Bildene er tatt rett før jeg kjørte på nattevakt, så jeg er sabla pent kledd i min slitte joggebukse og en topp jeg har arvet fra min mor, hehe. Men sånn ser jeg da altså ut når jeg er på nattevakt. For jeg har ingen å pynte meg for, siden alle sover. Liker mye bedre å ha det komfortabelt enn å se bra ut når jeg valser rundt i ett mørkt lokale 10 timer om natten.

Fikk ikke komme inn i landet -manglet visum

Hei dere, da er vi kommet hjem igjen.

Vi har hatt en helt fantastisk ferie i Tyrkia og kjenner på hele kroppen at vi har fått fylt opp energinivået vårt, begge to. Noe vi virkelig trenger med tanke på alt vi har i vente fremover. Tenk at Amalie snart begynner på sin 6 måned i tvilling graviditeten! Synes enda det er helt uvirkelig å se henne gå rundt med den flotte magen sin. Hun er rett og slett ufattelig nydelig og jeg blir så glad hver gang jeg ser henne. For det er noe helt spesielt å se sin egen datter -en menneske jeg har skapt, gå rundt med to fantastiske liv inni seg. To gutter som hun har skapt og som i tillegg er en liten del av meg og. Mine to første barnebarn! Det er bare helt fantastisk og jeg tror ikke jeg enda helt har forstått det.

Vi har kun hatt fokus på å slappe av på denne ferien. Så vi har ikke gjort noe spennende og heller ikke opplevd så mye. Men litt har vi da opplevd og det var egentlig nok for oss denne gang, haha. Nå hørtes jeg veldig kjedelig ut, men vi ønsket ikke oss så mye "greier" i år siden Amalie er gravid. Men, det er aldri noe som er helt kjedelig med meg og min familie. Av og til lurer jeg rett og slett på om vi er magnet for "i mangel på bedre ord" -greier!

I dag kan jeg fortelle om hendelsen på flyplassen og så kan jeg heller fortelle om de andre tingene en annen dag.

Først og fremst -jeg er en vims og stressehode uten like på flyplasser. Jeg er ikke redd for å fly, men flyplasser stresser meg noe sykt. Har virkelig prøvd å jobbe det vekk de siste årene, da det ikke akkurat er så kjekt å starte, eller slutte ferien med en stresset Mette. For hos meg, gjør stress meg om til hulken. Bare uten at jeg blir grønn og sterk. Altså får jeg kort lunte.

Flyplassen i Bergen gikk som en drøm. Fikk masse skryt av frøken datter og følte meg totalt avslappet. Det samme følte jeg da vi kom til Tyrkia og gikk igjennom alle kontrollene. Men da vi skulle igjennom den siste kontrollen før vi kunne hente bagasjen, fikk vi vite at vi ikke hadde visum. Dumme meg hadde ikke tenkt tanken på visum en gang! Har jo vært i Tyrkia før, men da tror jeg banken minnet meg på det når jeg tok ut kontanter. Denne gangen hadde jeg bare kortet med meg og visum hadde ikke hilst på tankene mine en eneste gang. Vi ble sendt bort til en annen luke for å kjøpe visa, men der fikk vi vite at de ikke tok kort. Altså kunne vi kun betale med kontanter, noe som vi ikke hadde. Så jeg spurte fint om hvor minibanken var og fikk beskjed om at den var utenfor passkontrollen og at vi ikke kunne gå der. Da kjente jeg at stresset begynte å komme tilbake.

Ett par minutter etter vi fikk beskjeden kom det bort tre familier til som og hadde glemt å skaffe visum. Den ene familien hadde kontanter og fikk ordnet det på stedet. Mens de to andre var i samme situasjon som oss. Det var ett godt voksen par og en liten familie med to voksne og to barn. Mannen i det godt voksen paret ble veldig merkbar stresset og både snakket høyt og bannet, mens han flakset rundt seg selv. Så den familien som hadde kjøpt seg visum, valgte å låne de penger. Dermed var det kun oss og den andre familien som stod igjen. Vi fikk beskjed om å stå å vente på en som skulle eskortere oss ut til minibanken og inn igjen. Så vi stod der og ventet...og ventet..og ventet. Usikker på hvor lenge vi ventet, men det gikk over en time. Gjentatte ganger purret vi og fortalte at vi måtte nå bussene utenfor flyplassen. Men vi ble bare stående der å vente.

I tillegg prøvde vi hele tiden å få tilgang til internettet for å åpne regionsperren på visa-kortet til Amalie. Det var helt umulig å få tilgang til 3G og det var ingen nett på flyplassen vi kunne koble oss på. Men heldigvis klarte hun å kjøpe internett etter en stund, slik at hun kunne gå inn i nettbanken og åpne kortet for bruk i andre land enn Norge.

Til slutt kom det endelig en mann som skulle følge en av hver familie ut for å ta ut penger. Jeg hadde ikke penger (det skal jeg komme tilbake til i ett annet innlegg), så det var Amalie som måtte betale. Dermed ble hun og mannen i den andre familien med ut for å ta ut pengene til visum. Når de gikk, bestemte meg og damen i den andre familien oss for å ringe reisebyrået for å spørre om hjelp til å få varslet bussene. Etter å ha stått å ventet i noe som igjen virket som en evighet, kom de tilbake med penger. Så da var det rett inn i køen igjen for å kjøpe visum. Mannen som hadde eskortert Amalie og den andre mannen ut, krevde å få hjelpe oss forby køen i passkontrollen. Han var full i humor og kom med spøker hele tiden. Så han var bare helt herlig og hjalp nok godt på stressnivået.

Vi føk ned til bagasjebåndene og fant koffertene raskt, ettersom det var de siste som lå der. Så løp vi alle ut for å finne bussene våre. Heldigvis hadde reisebyrået klart å varsle bussen vår, så meg og Mali fikk kommet oss inn på bussen og sank ned i setet. Den andre familien så vi ikke, da de skulle med en annen buss. Men vil tro de fikk holdt igjen bussen de også. Det var da jeg endelig satt der i setet og bussen begynte å kjøre, det gikk opp for meg hvor lite stresset jeg hadde vært. Ville jo trodd at en slik hendelse ville gjort meg kjempe stresset og kjeftete. Men utrolig nok var jeg nesten litt avslappet under det hele.

Det var i alle fall ufattelig deilig å sitte der på bussen og kjenne at NÅ var vi så ufattelig klar for en avslappende ferie med masse mat, bading, sol og kvalitetstid.

Vi er i Tyrkia

Det har vært stille fra meg en stund nå. Men det er kun fordi meg og Amalie er i Tyrkia og internettet på hotellet er helt ræva. Det kommer og går, men er stort sett så dårlig at det ikke er brukernes til noe annet enn snap. Så omdu vil, kan du følge meg der. Du finner meg som Mette.ask på Snapchat.

Det går iallefall kjempe bra med oss og tvillingmagen til Amalie. Vi spiser, soler oss og bader hver dag.

kommer til å blogge igjen med det samme vi er hjemme i Norge.

Fordeler og ulemper med ALL INCLUSIVE på ferie.

Processed with MOLDIV

Meg og Brage er på ferie i Bulgaria, nesten helt nede ved den tyrkiske grensen. Her har vi valgt ett All inclusive hotell som har alt av mat, drikke, aktiviteter og snacks inkludert. Det å reise på All inclusive ferie betyr at alle måltider på ferien betales på forhånd. De fleste stedene dekker dette alt av mat, drikke og snacks på hotellet. Det betyr altså at du allerede ved bestilling vet hva ferien kommer til å koste. Dermed kan du la VISA-kortet ditt hvile når det gjelder mat og drikke, og heller konsentrere deg om å feriere og de du reiser med. Det eneste du trenger er lommepenger og penger til eventuelle utflukter.

Vi har flere ganger valgt å reise med nettopp All inclusive og synes det er en perfekt ferie når en har med seg små barn. Men det er greit å vite at det å reise på ferie med og det å reise på ferie uten All inclusive, faktisk er to helt vidt forskjellige typer ferier og det er både ulemper og fordeler med det. Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage ett lite innlegg om det jeg ser på som fordeler og ulemper ved denne type ferie.

Fordeler
  1. Du vet hva turen vil koste FØR du reiser.

2. Alt er betalt på forhånd og du trenger ikke bruke flere penger på reisestedet. (altså kan du opprinnelig legge igjen lommeboken hjemme).

3. Du kan spare masse penger.

4. Det uhøytidlig i resturanten og dermed perfekt for barnefamilier

5. Barn og voksne kan forsyne seg så mye de vil uten å tenke på pris.

6. Barna (og voksne) kan ta så mye is de vil

7. Barna kan forsyne seg selv og føle seg mer selvstendig

8. Det er ofte servering 4 ganger eller mer hver dag og hver servering varer ett par timer. Dermed er det ofte mat å få, igjennom hele dagen.

9. Du trenger ikke å hysje, løpe etter, roe ned og mase på barna under måltidene, like mye.

10. Ved bassenget kan en bare hente seg drikke eller is, når en måtte ønske.

11. Du får god tid til å være sammen med de/den du reiser med.

12. Du unngår pågående og masete "innkastere"  når du er på jakt etter dagens restaurant.

13. En trenger ikke å gå utenfor hotellets område i det hele tatt.

14. Ofte er Kids klubb inkludert i prisen

15. Du slipper å betale for mat til barna som ikke blir spist, fordi de finner ut at de ikke likte det og vil ha noe annet.

16. Du kan spise dessert hver dag.

17. Mye spennende en kan smake på og gøy å prøve litt av alt

Ulemper
  1. Du oppholder deg mer på hotellet og opplever mindre av området rundt.

2. Du får ikke smakt den ekte, lokale maten.

3. Du støtter ikke de koselige, lokale restaurantene og spisestedene.

4. Det er ofte MYE støy under måltidene og barn som løper overalt

5. Det er nesten ingen som pynter seg ekstra for middagen

6. Maten er ofte lite kryddret, for å passe flere ganer.

7. Barna velger ofte det minst sunne alternative

8. Selve resturanten/spisestedet ser ofte mer ut som en kantine , enn en resturant

9.  Ender ofte opp med at en tar litt av alt på fatet og får noe som ser ut som restemiddag foran seg, når en setter seg ned for å spise.

10. Det kan ofte bli litt grisete oppi maten som er satt frem, ettersom små barn får hente mat og styre på helt selv.

Processed with MOLDIV

Over her ser du det ene buffet bordet ved frokosten og under her ser dere hvordan det er lagt opp med bord.

Dessert blir lagt frem til absolutt alle måltidene på dette hotellet. Både bildet over og under ser du hva som blir servert hver morgen.

Det var altså mine fordeler og ulemper med All inclusive ferie og som du ser ble det 17 positive punkter og bare 10 negative punkter. Dermed kan jeg nok slå fast at for meg og mine barn, er dette den beste reisemåten. Men skal ærlig  innrømme at om jeg skulle ha reist på voksen ferie, hvor jeg kunne ha valgt utifra mine egne ønsker og hvor jeg ikke trengte å bekymre meg for pengene. Så hadde jeg nok valgt å reise uten All inclusive. For det er noe helt spesielt å gå nedover gaten om kvelden og lete etter den perfekte restauranten. Ikke minst er det mye koseligere og hyggeligere å sitte på en flott restaurant som gir deg den rette syden-stemningen, enn det er å sitte i en "kantine".

Til slutt vil jeg bare legge ved ett lite bildedryss fra oppholdt vårt her på Bella Vista med All inclusive:

Processed with MOLDIV

Brage er en skikkelig is-elsker og henter seg is så mange ganger hver dag, at jeg mister tellingen.

Han elsker å få lage til isen helt selv..

Min frokost er hver dag den samme og vi sitter hver dag på samme bord. Så kan si at jeg egentlig er ganske vanedyr av meg. Brage derimot liker å variere litt på maten, men er like avhengig av å sitte ved samme bord hver dag som meg. Ene gangen var det opptatt og han mente at vi måtte spørre om å bytte bord. Men vi fant fint ut at vi kunne nøye oss med nabobordet den ene dagen.

Processed with MOLDIV

Her kan vi ikke variere på restaurant, da det bare er en. Men vi varierer med å sitte litt ute å spise. Til snacks er det uteservering og grilling av maten.

Maten min blir liksom aldri helt Instagram-vennlig, haha

Brage på jakt etter noe godt...

Processed with MOLDIV

Og her er mitt faste "godt" hver dag. Jeg elsker moouse og spiser det to ganger for dagen (dessverre).

Snacks tid, betyr grill tid her hos oss og disse hamburgerene er SYKT gode.

Håpe dere alle nyter sommeren.

Klem

Tok med KUN 1 av barna på ferie

Hei dere, Vi koser oss glugg ihel her nede. Eller heter det nede, tro? Sånt har jeg nemlig aldri vært noe flink på. Ikke har jeg giddet å bruke så mye energi på å lære meg det heller. Men vil jo tro det heter "nede", ettersom Bulgaria ligger nedenfor Norge. Uansett om det heter nede, borte eller out there! så koser vi oss iallefall sykt masse og nyter hver eneste matbit, hvert eneste svømmetak og hvert eneste øyeblikk.

Processed with MOLDIV

Dette er Brage sin ferie, der jeg egentlig bare henger med på det han ønsker å gjøre. Altså at han styrer og jeg dilter, om du vil se på det sånn. Følte veldig for å gjøre det sånn dette året og angrer ikke ett sekund på valgene jeg tok. Amalie hadde nemlig ikke ferie samtidig som Brage skulle være hos meg. Så istedenfor å bare være hjemme alle sammen, tok jeg en tur alene med Brage og senere skal jeg altså ta en tur alene med Amalie. Så hun sitter hjemme med tvillingmagen sin og gleder seg til det blir hennes tur. Dermed får begge to reist på ferie med meg alene og begge to får ferie som er skreddersydd det de ønsker og liker.

Brage ønsket seg en ferie hvor vi kunne spise så mye vi ville og da tror jeg han spesielt hadde iskrem i tankene, haha. For han er en skikkelig stor is-elsker. videre ville han kunne bade masse i basseng og kunne gå til stranden når han ønsket det. Han ville ikke på shopping eller gå lange strekninger i varmen. Så hotellet vi bor på er helt perfekt for det han ønsket seg.

Nå bor vi nemlig på hotell Resort Bella Vista som ligger rett ved Butamyata stranden. Her har han all inclusive på alt av mat, drikke og snacks. Show hver kveld, muligheten til å bade i basseng inne og ute, og til å gå ned til stranden om han ønsker det. Hotellet er absolutt ikke ett av de fineste stedene vi ha vært. Men det er likevel ett fantastisk sted. Plasseringen er perfekt om en ønsker det stille og rolig med sjø rett utenfor hotellet. Det er mange tur områder hvor en kan være heldig å se ville dyr. Maten er kjempe god og personalet er fantastisk. Rommene er helt enkle og hotellet er fint i seg selv. Er bare meg som har blitt veldig bortskjemt fra tidligere ferier. Kan uansett sterkt anbefale dette steder og vil gjerne komme tilbake hit igjen en dag. Det er billig og vi har fått sykt masse for pengene.

I dag begynte meg og Brage dagen litt sent ettersom han sov så lenge. Så gikk vi ned å spise frokost, før vi fant oss en plass ved bassenget. Han ville nemlig at vi skulle ligge med bassenget i hele dag. Så da gjorde vi det! Vi har badet masse, øvd på svømmeteknikken hans både med og uten armringer, jeg har vært med å trimmet i bassenget, Brage har spist ett veldig VELDIG høyt antall is som han hentet selv, vi har solt oss og vi har bare tatt pauser for å gå opp å spise lunsj og snacks.

Processed with MOLDIV

Joda... ser nok ganske så sleten ut, der jeg sitter uten sminke og myser mot solen og lyset. Kommer garantert til å få ett par ekstra rynker av dette, om jeg ikke tar å kjøper meg ett par solbriller. Men men.. Jeg blir jo bestemor om ett par måneder, så rynker er lov!

En liten lurendreier som har hentet is til meg og spist halve på veien bort, haha.

Etter vi hentet vannmeloner, drikke, pizza og litt pomfri til snacks, ville han ta det med opp på rommet istedenfor ned igjen til bassenget. Så vi pakket sammen tingene våre og gikk opp på rommet. Her koste vi oss med maten og tegnefilm fra hver vår seng. Jeg har latt Brage se så mye han vil på tv, mobilen osv uten å blande meg opp i det. Dette er hans ferie og han styrer skipet. Jeg er bare med for å passe på at han er trygg og koser seg glugg ihel. Men for all del..Jeg koser meg glugg ihel jeg og ;)

Processed with MOLDIV

Rett før middag tok vi oss en tur ut for å kjøpe litt helgesnop til Brage og gikk igjennom den koselige og rolige landsbyen for å komme til supermarkedet. Der fikk han gå med handlevogn og kjøpe akkurat det han måtte ønske. Det ble både kjeks, chips og sjokolade, på en super fornøyd Brage da ja! Deretter var det middag, dessert, litt avslapping på rommet og så kveldens hødepunkt "showet". Men i dag skuffet showet litt og vi gikk etter sirka halve tiden.

Så nå skal vi bare slappe av litt her oppe, før vi sovner for natten. I morgen er det meldt regn, dessverre. Så vi tenker å sove lenge.