Lavkarbo Moussaka

 

Denne lavkarbo middagen er utrolig god og smaker like godt for de som går på lavkarbo, som for de som spiser vanlig kost. Selve retten er egenkomponert, men det å bruke sellerirot istedenfor poteter fant jeg tips om på internett.

 

DETTE TRENGER DU:

Kjøttdeig

Tomater på boks

Tomatpure

Løk (kan sløyfes)

Fløte

Kremost

Sellerirot

Muskatnøtt (malt)

Kikkoman

Sitronsaft

Hvitløk (pulver eller fersk)

Salt og pepper

 

 

 

SLIK LAGER DU DENNE RETTEN:

 

Stek kjøttdeigen (Jeg brukte 2 stykk her)

Tilsett grovhakkede tomater eller gjør som meg og bruk hele tomater på boks (Jeg brukte 4 bokser og 2 sjalottløk). Denne inneholder lite karbohydrater og er billig på pris. Jeg moser altså tomater sammen med løk, til jeg har en jevn flytende masse

 

 

Bland sammen og tilsett Kikkoman og sitronsaft etter smak. Jeg bruker ganske mye i denne retten, da jeg liker smaken. Men husk at det er litt karbohydrat i begge to, selv om det ikke er så mye.

 

Tilsett så tomatpure (Jeg brukte 2 glass) for å tykne retten etter å ha kokt en stund.

Smaksett til slutt med Muskattnøtt, Hvitløkspulver, Salt og Pepper.

Samtidig eller etterpå, lager du til den hvite sausen.

 

Tilsett fløte i en gryte og la den koke opp. Jeg brukte en stor fløte (7,5 dl).  Deretter tar du kremost oppi og røre det ut mens det koker (Jeg har to slike billige kremoster oppi denne gryten).

La det koke sammen litt før du smaksetter med Muskatnøtt, Hvitløkspulver, Salt og Pepper

 

Tilslutt kutter du opp Sellerirot i skiver og legger de oppi gryten. Kok det sammen og smak til underveis, da selleriroten gir ekstra god smak på sausen. La det koke en stund til og tilsett evt mer krydder.

 

NB. Kokt/Stekt sellerirot smaker veldig svakt og ikke som selleri.

Bruk en stor form (evt 2) og legg kjøttsausen i bunn.

Deretter tar du ostesausen med selleriroten og fordeler den ut over kjøttsausen.

Sett det inn i ovnen på ca 200 grader og la det steke til den er nesten ferdig, før du tar ost over og steker den litt til.

 

Serveres gjerne med salat til oss som spiser lavkarbo og kanskje hvitløksbrød for de som spiser vanlig kost.