Ferieturen startet med fortvilelse

Hadde ikke planlagt at mitt første innlegg etter å ha vært borte så lenge skulle inneholde dramatikk. Men det ser ut til at det alltid skjer “ting” med meg og rundt meg, så det er egentlig ikke så unormalt at dagens innlegg har en liten dæsj av kaos og drama, haha!

Bilde tatt i dag tidlig

Men før jeg kommer til det vil jeg bare si beklager for at jeg ikke har blogget i denne perioden og kanskje enda mer for at jeg ikke ga dere noen beskjed. Jeg vet at det å bare bli “borte” får noen til å spekulere i årsaken og at det vil komme ulike teorier på hva som har skjedd. Men overraskende nok har det vært svært lite av det og jeg har fått en god, lang og deilig pause både fra bloggen og fra kritikerne mine.

Det var ulike årsaker til at jeg trakk meg bort fra det offentlige, men hovedgrunnen var at jeg hadde to jobber, jobbet langt over 100% og at jeg renoverte campingvognen jeg kjøpte. Hver eneste dag, mellom jobb, søvn, husarbeid og det å være sammen med barna, var jeg ute og jobbet på vognen. Noen dager bare 2 timer i strekk og andre dager opp til 12 timer i strekk.

Det har vært slitsomt, men mest av alt utrolig gøy, lærerikt og spennende. Jeg har gjort absolutt alt helt alene bortsett fra et par ganger hvor Hüseyin har kuttet opp noen plater til meg og hvor min bror sjekket og viste meg med det elektriske.

Har tenkt å komme med detaljerte blogginnlegg på hvordan jeg har gjort renoveringen, hva jeg har lært og hva jeg vil anbefale videre. Både det å rive alt ned til kun skallet og det å ta en lettere oppussing. Jeg er nemlig overbevist på at dette er noe de aller fleste klarer å gjøre helt selv!

Her er bilde av kjøkkenet før det var ferdig. Har bygget noe ekstra og hengt opp mer nå. Kommer bilde I neste innlegg.
Gangen vår 🙂

Men tilbake til kaoset og dramaet, haha!

Jeg booket og betalte campingplassen i Mandal for lenge siden, før jeg visste hvor mye som måtte gjøres på campingvognen. Så jeg hadde tidspress på meg på grunn av det, men og fordi jeg har ferie i akkurat disse ukene og siden jeg hadde sønnen min som er halve sommerferien sin hos meg og den andre halve hos faren.

Derfor hadde jeg en dato å forholde meg til og et mål på hvor mye jeg skulle få gjort på campingvognen innen den tiden. Jeg visste på forhånd at jeg ikke ville få gjort ferdig hele vognen og har også skrevet det til følgerene mine på Instagram. Men jeg fokuserte på min sønn sitt rom, kjøkkenet og stuen. I tillegg var selvsagt det største fokuset på å gjøre vognen tett på utsiden og innsiden fri for sopp og råte.

Måten jeg har jobbet på, er vekselvis ute og inne. Noe som er det eneste logiske da listene som må tettes på utsiden er skrudd inn i innsiden. Så når en jobber på innsiden må en samtidig gå på utsiden å fjerne lister skrape, spraye og skru på igjen med fugemasse (bytul) mellom list og vogn.

Nok om det, kommer nemlig tilbake til alt dette!

Planen var å dra på ferie på søndagen, da vi hadde campingplass fra klokken 13:00 den dagen. Men da jeg så at vi kom til å bli ferdig dagen før, valgte vi å begynne reisen da, slik at de 8 timene det tar å kjøre fra Bergen til Mandal blir delt opp i to omganger. Det er jo helt klart det beste for barna.

Men så skjedde det selvfølgelig ting da vi skulle dra og jeg endte opp med å gråte som et skadet barn!

I det alt var ferdig og alt var pakket oppdaget jeg at lysene inni vognen ikke virket lengre. Det høres kanskje ikke så gale ut, men når du har brukt tid, penger og energi på noe og er super fornøyd med resultatet, så er det ufattelig kjedelig at det ikke virker lengre.

Min bror kom innom og dobbeltsjekket alle koblingene mine, sjekket batteriet, målte spenninger og fikk gjort en grundig feilsøking for å finne årsaken, men fant ingen tydelig feil på systemet. Jeg svelget unna litt gråt i halsen og prøvde å overbevise meg selv om at det var greit med kun taklampe og ledning ned til stikkontakt som fremdeles virket.

Vi brukte mye tid på feilsøkingen og planlagt reisetid ble godt forsinket. Men til slutt satt vi oss i bilen og kjørte.

Kom ikke langt før jeg så i speilet at kjørelyset på vognen ikke virket. Så jeg stoppet og ba Hüseyin gå ut og se om bremselys og blinklys virket. Det gjorde det ikke..

Så vi måtte snu og kjøre hjem igjen.

Da kom det over meg, som en dypt og mørkt hull og jeg satt der og gråt som et barn mens vi kjørte hjem. Tenkte på barna som hadde gledet seg sånn (da hovedsakelig min sønn siden lillejenta bare er 1 år), på alt som var betalt og booket og på all den tiden jeg hadde lagt ned i vognen. Uten lys på vognen kunne vi jo ikke dra på ferie.

Min bror kom innom for å se på vognen igjen og etter å ha ordnet litt var lysene tilbake. Herligfred hvor glad jeg ble da og hvor god følelsen var å kunne rope alle ut igjen og inn i bilen. Nå ble det ferie alikevel.

Vi kom oss avgårde flere timer etter planen, men vi var bare overlykkelige over at vi i det hele tatt fikk gjennomført ferien.

Kjørte ut av Bergen, inn til Os og over med fergen. Før vi så kjørte et godt stykke innover i mørket og fikk sett masse nydelige hjort. Da vi kom frem til neste fergekai la vi oss til rette for å sove natten over, mye nærmere reisestart enn hva vi planla. Hadde kjøpt en ny dyne som vi pakket opp, men fant ikke dynetrekket og lillejenta var ikke interessert i at vi leitet videre, så det ble en dyne uten trekk den natten (så at det var kommentert på et forum!)

Beklager rablingen over min sønn sitt ansikt.

Dagen etter kjørte vi videre og kom frem til campingplassen sjøsanden litt før klokken 16:00. Det var trangt om plassene selv om vi fikk tildelt oppmerket plass og beskjed om å holde 3 meters avstand fra andre vogner. Jeg fikk ikke til å rygge vognen helt på plass og måtte koble den av og skrubbe den inn på rett plass. I tillegg fikk vi en ugjevn plass hvor det også var plassert et tre med masse greiner. Så vi brukte mye tid på å finne det beste stedet å plassere vognen for å få den mest mulig i vater og uten å få hele treet rundt bilen.

Etter litt styr fikk vi plassert vognen sine dekk på omtrent lik høyde (bakken var humpete og ikke flat og opparbeidet), fikk satt ned støttebeina og fjernet noen greiner på treet slik at de ikke truet med å komme inn i vognen. Naboene som alt stod på naboområdet var veldig behjelpelig og hyggelige, noe vi selvsagt også var da våre andre naboer kom etter oss og også måtte skubbe sin vogn på plass.

Det hjalp godt å høre at en erfaren mann med dyr fin vogn også reagerte på hvor trangt det var og at han heller ikke fikk rygget vognen på plass.

Deretter lagde jeg hamburger og pomfri, før vi spiste middag og tok oss en tur rundt for å bli kjent med området. Fikk ikke tatt bilder da alt gikk så fort og jeg la meg tidlig. Men skal ta litt bilder til dere i dag.

Det er godt å være tilbake på bloggen ❤️

-Mette

FACEBOOK HER – NY INSTAGRAM HER –  SNAPCHAT metteask – (reklame) NETTBUTIKK HER

1. Så herlig at du er tilbake ❤️
      Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet over jobben du har gjort med campingvognen !!
      Blir helt målløs jeg..
      Jeg kan male og sånne enkle ting …Skulle ønske jeg var like handy som deg !!

Da kunne jeg kjøpt en campingvogn billig og pusset opp..
      En drøm å klart det..
      Håper du deler mer her på bloggen om prosessen underveis 🙏

Ang kommentarene om det bortkomne dynetrekket… Folk er stygge, rett og slett !!
      Tenk å kommentere noe sånt ?!!

Jeg skulle ønske en av dine kritikere leste her inne nå…

De burde skamme seg..Spurt seg selv om hvorfor de er så ondskapsfulle…..Sånne mennesker …..
      Har virkelig ikke ord jeg…..

Kose dere fortsatt på ferie, lade opp og nyt sommeren og hverandre ❤️

2. Du er skikkelig flink🤩 Elska kjøkkenet👍 Kjenner meg så igjen med at ikke alt går helt som planlagt.. Er på tur selv nå og rett før vi dro måtte vi ha nye dekk, også fikk vi vannlekkasje. Synes det er så kjedelig når ikke alt virker, så skjønner du ble lei deg😘

3. Så koselig å lese innlegg fra deg igjen, har savnet det <3 Imponerende hva du har fått til! Gleder meg til å se mer. Fortsatt god ferie:)

4. Fantastisk at du er tilbake♥️ Heier på dere♥️ Håper dere får en herlig ferie sammen☀️🍀♥️

5. For en som er like praktisk anlagt som en gjennomsnitts glassmanet er enhver form for renovering som en super-power å regne *hehe*
      – Men jeg kommer bare ikke forbi denne dynetrekk-dama.. – Jeg mener.. Det er faktisk hverken lover eller anbefalinger, iallfall så vidt meg bekjent, som sier noe som helst i retning av at det er tilrådelig å bruke dynetrekk. Jeg er nemlig rimelig sikker på at det er så galt at dette helt og holdent er overlatt til den enkelte å avgjøre, slik at man (tro det eller ei) til og med kan velge å drite i hele trekket, og heller vaske dynen!! – Jeg kommer aldri til å slutte å undres over hva folk kan finne på å legge seg opp i, jeg ass! *hahaha*

6. Så flink du er, Mette! Du står på for familien din❤️ Så søtt hår på lillejenta! Legger merke til at hun aldri har noe søt hårpynt i håret, liker du ikke dolle henne opp i litt fine klær på tur og sånn? 😁 du virker som om du er ei dame som er flink til å ordne så bare lurer. Men kos dere masse!! Campingvogna ble kjeeempe fin!

7. Du er bare rett og slett så full av positiv entusiasme og pågangsmot at halvparten for vanlige for oss vanlige dødelige har vært mer en tilstrekkelig 😉
      Bare en liten sak jeg lurer litt på.. du skriver at du har gjort absolutt alt alene, bortsett fra at din kjære mann kuttet ei plate og broderen noe elektrisk. Du er overbevist om at dette er noe de aller fleste klarer å gjøre helt selvskriver du også. Så det jeg lurer litt på er om din kjære mann kun satt eller sto, og bivånet full av beundring, sin driftige kone? 😉

1. Haha nei, han er ikke så flink på detaljer og trevirke da han kommer fra et sted hvor alt bygges i stein og betong. Han har prøvd seg litt, men det har endt opp med at jeg må kjøpe nytt og det ville jo bli veldig dyrt i lengden. Men med min kommende oppskrift på “hvordan renovere en gammel campingvogn” så tror jeg helt ærlig at ALLE vil kunne få det til 🙂 Det er nemlig lettere enn det høres ut som, selv om det er mye jobb og tar sin tid.

8. Veldig imponerende innsatsvilje og jobb! Ikke rart man «punkterer» litt når det oppstår problemer akkurat ved avreise! Håper dere får en super ferie!

Og ikke bry deg om kommentarer om dynetrekk og sånn. Det er så smålig, og sier mye mer om dem enn om deg!

1. Ja akkurat den kommentaren var litt “rar” da jeg selv ikke ser noe problem i at vi ikke tok på dynetrekk på en av tre dyner oppi en dobbeltseng 🙂 Har faktisk med meg skruer, skrumaskin, hammer, maling og litt andre ting i tilfelle jeg får lyst å fortsette å jobbe her på ferien 😅🙈

9. Du er virkelig både tøff og modig som går på et slikt prosjekt. Jeg hadde aldri i livet våget å kjøre med en campingvogn en gang. Og så fin den har blitt. Imponerende, ønsker dere alle en super ferie 🌸🦋🐞🌞

1. Det å kjøre gikk helt problemfritt og det gikk bedre enn “fryktet” å parkere på en trang campingplass. Trenger mer øving på å rygge, men det får jeg innimellom når jeg utfordrer meg selv ned å kjøre inn for å parkere ved butikker eller bensinstasjoner. Alle er nybegynner i starten og vi stresset nok litt mer søenn andre her på campingen når vi skulle plassere vognen slik at den var rett (I vater). Men neste gang er vi en erfaring rikere ❤️

10. Kjempekoselig blogginnlegg du har skrever 😊

Jammen har du hatt mye jobb med campingvognen, og du er til stor inspirasjon. Du er jo så kjempeflink med interiør og farger. Har selv lyst til å totalrenovere en gammel campingvogn når jeg ser hvor flott din har blitt. Det har vært kjempegøy å følge med prosjektet ditt på instagram 😊Jammen er du tøff, og du har bein i nesen!

Huff da ❤❤❤ Skjønner godt dette var fortvilende ja! Du har tross alt jobbet i flere uker, dager og timer for å få vognen klar til ferie.

Skjønner godt at du ønsket pause fra dine kritikere. Får kjempevondt av deg når jeg av og til ser hva noen får seg til å skrive❤❤❤ Jeg kjenner jeg blir rasende sint, for de finner den minste lille filletingen å hakke på. De tenker ikke over at du er en vanlig person med følelser med full jobb, barn, familie, barnebarn og hjem som du vil ta deg av. Unnskyldningen at man selv velger å stikke hodet frem å blogge er rett og slett en unnskyldning for å prøve og rettferdiggjøre sin usmakelige nettoppførsel som jeg vil si i mange tilfeller er regelrett mobbing. Det tar jeg avstand fra.

Jeg gleder meg til å fortsette å følge prosjektet med campingvogna di 😊

Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

11. Så flott at dere endelig fikk dratt og ikke minst kommet fram! Hatten av for deg Mette som oppi full renovering av vognen har jobbet som en helt og allikevel blitt ferdig!!!! Du er helt rå!!!! Lykke til på ferien! ❤❤❤

12. Der var du tilbake ja 😃, så fint.
      Har fulgt deg på Instagram så jeg vet du har hatt nok å henge fingrene i.
      Nå håper jeg dere får en strålende ferie😊

13. Jeg syntes det var galematias å kjøpe en gammel og «råtten» campingvogn – men du har jobbet og stått på.
      Det er helt fantastisk hva du har utrettet med den vognen, og jeg beundrer deg for ståpåviljen du har.
      Ønsker dere alle en riktig fin ferie!

14. Kjempespennende, hvordan du har pusset opp campingvogn – og det ser jo veldig fint ut, det man ser på bildene her!